Hoe veilig en gezond zijn de arbeidsomstandigheden binnen uw organisatie? De Arbowet schrijft voor dat u dit goed voor elkaar heeft. De wet bepaalt ook dat u een medewerker moet aanstellen als preventiemedewerker. Deze functionaris ondersteunt u als werkgever bij de zorg voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Wij leiden uw medewerker op tot een gecertificeerd preventiemedewerker.
Taken van de Preventiemedewerker
Een preventiemedewerker heeft minimaal de onderstaande wettelijke taken:
- Het mede uitvoeren en opstellen van de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E)
- Adviezen geven aan de ondernemersraad (OT), de personeelsvertegenwoordiging (PVT) of de belanghebbende werknemers over de maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid;
- Samenwerken met OR, PVT en belanghebbende werknemers;
- Het uitvoeren van of meewerken aan de maatregelen die voortkomen uit het plan van aanpak.
Eventuele praktische taken:
- Voorlichting geven over het onderhoud van apparaten;
- Instructie geven over het werken met gevaarlijke stoffen;
- Het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen stimuleren en controleren.
Inhoud cursus Preventiemedewerker
De cursus behandelt alle aspecten die belangrijk zijn voor de preventiemedewerker: Arbeidsomstandighedenwet, Wet op de ondernemingsraden, Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) en de rol van de preventiemedewerker binnen uw organisatie. Ook wordt tijdens de cursus een casus besproken en uitgewerkt.
Alle cursisten krijgen een certificaat na het met goed gevolg doorlopen van de cursus.
Geldigheid van het diploma
Het diploma is onbeperkt geldig.
Aantal deelnemers
Minimaal 8 medewerkers van dezelfde organisatie. Wilt u minder dan 8 deelnemers opgeven? Neem dan contact met ons op.