EHBO

Landelijke Dag van de Bedrijfshulpverlening (BHV) viert eerste lustrum

Amersfoort, 11 mei 2016

De dag die in november 2012 ogenblikkelijk door zowel bedrijfshulpverleners (BHV’ers) als niet-BHV’ers enthousiast is ontvangen, is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een gebeurtenis waaraan in 2015 maar liefst 900 unieke namen van organisaties deelnamen. Onder hen grote warenhuizen, ziekenhuizen, (semi)overheden, universiteiten en multinationals.

Op basis van de bedrijfsgrootte van de deelnemers is becijferd dat meer dan 450.000 medewerkers zijn bereikt. Klanten en bezoekers vallen buiten de berekening. Gelet op de grote namen die zich onder de deelnemers bevinden ligt het uiteindelijke aantal vele malen hoger. Doel van deze dag is dat iedereen die zelf geen BHV’er is beseft dat er ‘vanzelfsprekend’ collega’s in de buurt zijn die direct adequaat eerste hulp kunnen bieden in geval van een calamiteit.

De landelijke Dag van de BHV valt jaarlijks op de eerste maandag van november. Met de test om 12.00 uur van het landelijk luchtalarm – de sirene – herkent de BHV deze alarmering maar dan met een positieve twist. Dit jaar valt Dag van de BHV op maandag 7 november. De slogan luidt ‘Ik doe het ook voor jou!’. Binnen de bedrijven vinden activiteiten plaats om aandacht te vragen voor de bedrijfshulpverleningsorganisatie. Dag van de BHV stelt gratis promotiemateriaal beschikbaar. Via Facebook is een wedstrijd voor het recept Broodje BHV 2016 uitgeschreven.

Onschatbare waarde

Dag van de BHV richt zich op de niet-BHV’er. Het direct bieden van eerste hulp wordt veelal vanzelfsprekend gevonden. Besef, waardering en support zijn om die reden sleutelwoorden voor Dag van de BHV. De inzet van de collega’s die deze hulp bieden – en bijhouden door nascholing en training – wordt namelijk niet altijd op waarde geschat. Waarde als letterlijk in geld, in geval van een calamiteit zoals bij brand, en van onschatbare waarde bij het redden van een leven.

Prof. mr. Pieter van Vollenhoven

“Bedrijfshulpverleners zijn voor ondernemingen en organisaties van essentieel belang als het onderwerp veiligheid je ter harte gaat. Als zich een (ernstig) voorval voordoet, zijn zij immers de eerste en vaak enige personen die de onveiligheid kunnen helpen bestrijden, en een helpende of reddende hand kunnen bieden aan allen die ter plaatse aanwezig zijn. De bedrijfshulpverlening verdient dan ook onze aandacht en respect, ook in tijden dat er niets gebeurt. Kortom, de Dag van de BHV spreekt mij als ‘dag’ zeer aan!”

Toeters en bellen

Dag van de BHV vindt plaats binnen de deelnemende bedrijven. Van voorgaande jaren is bekend dat vaak op ludieke wijze de aandacht wordt gevestigd op de BHV-organisatie. Op de website http://www.dagvandebhv.nl is per jaar een korte terugblik inclusief beeldmateriaal geplaatst.

Kunnen wij u helpen?

Quinton staat voor:

Kunnen wij iets voor u betekenen?

Stuur ons dan een bericht

Cursus PERSBERICHT: Landelijke Dag van de Bedrijfshulpverlening (BHV) viert eerste lustrum direct aanvragen

Vul hieronder uw gegevens in of vraag een offerte aan via Mijn Quinton

Aantal personen *